8 skutecznych metod na pozyskiwanie klientów i subtelne podejście do sprzedaży
Niezależnie od tego, w jakiej branżowej szufladce mieści się Twój biznes, powinieneś wiedzieć, że sprzedaż to wielopoziomowy wierzchołek góry lodowej. Aby dobrze finalizować transakcje i ukierunkować się na subtelne pozyskiwanie klientów, warto skupić się na wprowadzeniu poniższych technik i usprawnień. Zastosowanie ich w praktyce pozwoli Ci na budowanie relacji z klientami i osiągnięcie sukcesu w sprzedaży.
Pomyśl o nich jak o okiennicach, których otwarcie na oścież wpuści świeże powietrze i światło do Twojej przestrzeni.
1. Inicjatywa.
Pierwszą, zapoznawczą metodą i wbrew pozorom bardzo skuteczną jest ocieplenie stosunków przed podjęciem próby bezpośredniego kontaktu w cold mailingu. Aby tego dokonać, wystarczy odnaleźć prospekta w social mediach, zaobserwować jego konto lub wysłać zaproszenie na Linkedinie. Warto też zainteresować się treścią, którą potencjalny klient publikuje, zostawić po sobie ślad w postaci komentarza czy serduszka. Podczas późniejszych konwersacji mailowych czy rozmowy telefonicznej nawiązywanie do aktywności prospekta jest sporym ułatwieniem i pokazuje szczere zainteresowanie jego osobą.
2. Zadbaj o swój kontent
Aby przekonać prospekta, stań się wiarygodnym liderem, osobą z autorytetem i ekspercką wiedzą. Jeśli podczas sprzedaży, będziesz mógł oprzeć się o swoje Case Studies, bloga czy osiągnięcia podane w czytelnej i rzetelnej formie, gwarantujesz sobie dobre pierwsze wrażenie i od razu unikasz zbędnych pytań. Wiele mówi się o anonimowości w sieci, jednak nie zapominajmy, że chwila researchu i informacje o sprzedawcy można odnaleźć czarno na białym.
3. Przestań sprzedawać!
Przestań być jedynie sprzedawcą produktów i usług — stań się dostawcą rozwiązań.
Rola typowego sprzedawcy tylko Ci szkodzi i sprawia, że nie budzisz zaufania. Musisz stać się osobą kontaktową dla swoich klientów i wspierać ich na każdym etapie współpracy.
To moment, w którym Twój przyszły klient powinien sam zorientować się, że ma do czynienia z kimś, kto rzeczywiście może mu pomóc. Jeśli będziesz kłaść zbyt duży nacisk na ofertę — presja po stronie prospekta będzie zbyt duża i zniechęcająca. Wyważ swoje działania i pokaż, że Ci zależy, w nienachalny sposób. Podaruj swojemu prospektowi zrozumienie.
4. Stosuj visual content marketing
Pomóż prospektowi dostrzec w Tobie oryginalność. Pozyskiwanie klientów to przede wszystkim działanie na ich wyobraźnię i podświadomość. Dotrzyj do odbiorcy za pomocą video, przedstawiającym Twoją osobę lub firmę.
Wejdź na wyższy level i wplataj infografiki w treść swoich maili. Wprowadź do swojej strategii więcej visual marketingu CTA, aby łatwo uzmysłowić korzyści płynące ze współpracy z Twoją marką.
Żyjemy w nowoczesnych światach technologii, daj się poznać jako osoba, która nadąża za trendami i posiada zmysł estetyczny. Oprowadź potencjalnego klienta po swoim świecie.
5. Organizuj darmowe webinary
To jedna z najgorętszych technik wywołujących zainteresowanie.
Webinary konwertują jak szalone, zwłaszcza gdy są bezpłatne. Dają Ci możliwość pozyskania cennych danych kontaktowych, takich jak imię, nazwisko, numer telefonu i e-mail uczestników. Każdy z leadów świadomie podjął decyzję uczestnictwa w Twoim webinarze, co oznacza, że budujesz autorytet wśród swoich odbiorców. Masz wyjątkową możliwość pokazać się z dobrej strony. A może chcesz zaprosić gościa, który wspomoże Cię w budowaniu zasięgów? Podczas webinaru możesz subtelnie zaproponować uczestnikom unikatowy kod promocyjny na Twoje produkty lub usługi. Takie spotkania z odbiorcami to idealny czas na przeprowadzenie tzw Q&A i rozwianie wszelkich wątpliwości.
Polecamy zapoznać się z serią webinarów, które współorganizujemy
6.Używaj followup’ów
Nie daj o sobie zapomnieć, połącz organizację webinaru z komunikacją mailową i podziękuj swoim odbiorcom za obecność. Stały kontakt mailowy i tzw. follow upy to kwestia obowiązkowa, aby niezależnie od etapu sprzedaży, Twój prospekt był na bieżąco. Odpowiednio skomponowane treści i odstęp czasu pomiędzy nimi pozwoli Ci na zbudowanie trwałej i zaangażowanej konwersacji. I tu raz jeszcze przypominamy o wyrozumiałości. Nie każdy podejmuje decyzje natychmiastowo, dlatego dajmy naszym klientom czas na zastanowienie się, czy to dobry moment na zakup.
7. Zdobądź rekomendację
Gdy już uda Ci się pomyślnie zrealizować sprzedaż, śmiało proś o rekomendację. Opinie klientów to najcenniejszy aspekt Twojej wiarygodności. Postaraj się również dopytać osobę, z którą pomyślnie współpracowałeś, czy w jej środowisku są inni przedsiębiorcy, którym potencjalnie możesz pomóc i poproś o kontakt do nich. Liczy się timing zbudowany na kanwie aktualnego sukcesu.
Wykorzystanie komunikacji follow-up w ciągu maksymalnie miesiąca po realizacji to dobry moment, w którym można poprosić o nowe kontakty. Jednak warto działać szybko i bezpośrednio, np. podczas rozmowy twarzą w twarz.
8. Udzielaj się na grupach.
Facebook, Linkedin, Quora i inne fora umożliwiają Ci nie tylko wejście w dialog z potencjalnymi prospektami. To idealne miejsca, aby uzmysłowić sobie, w czym tkwi problem Twojej grupy docelowej. Trenuj swoje umiejętności interpersonalne w social mediach poprzez odpowiadanie na pytania i udzielanie niezobowiązujących porad.
Ponad 1,8 miliarda ludzi korzysta z grup na Facebooku każdego miesiąca. To kanał komunikacji, który jest zbudowany na przynależności. Będąc stałym bywalcem grup, możesz stać się osobą, o której w pierwszej kolejności pomyśli prospekt, szukając rozwiązania. Wielokrotnie byliśmy świadkami, gdy uczestnik dyskusji z własnej inicjatywy chciał kontynuować temat na prywatnym czacie. Bądź wszędzie tam, gdzie Cię potrzebują, a zobaczysz, że codziennie będziesz miał nowe okazje na pozyskiwanie klientów.
Podsumowanie
Trzymanie się kurczowo starych schematów i przekonań, które się zdezaktualizowały i nie działają to błąd! Odpuść i pozwól sobie na nowe techniki pozyskiwania prospektów. Ćwicz i poszukuj, aż znajdziesz właściwą mieszankę nowoczesnych i skutecznych metod, które wspierają Twoją sprzedaż. Ale przede wszystkim, pokaż swoją wartość i trzymaj się pewnie obranego celu!